fbpx

פיברומיאלגיה

אני סובלת מפיברומיאלגיה, אז מדוע הביטוח הלאומי מסרב לסייע לי?

"דוקטור, אובחנתי כחולה בתסמונת הפיברומיאלגיה, ואני מבקשת לקבל מרשם לתרופה שנרשמה לי במרפאת הכאב ב"סורוקה".

"פיברומיאלגיה?" שאל אותי רופא המשפחה בקופת החולים.

"אכן כן", אמרתי לו,  "פיברומיאלגיה".

"זו פעם ראשונה שאני שומע על המחלה הזו", אמר לי במבוכה הרופא שלי.

***

אם השיחה הזו בין הרופא לחולה נשמעת לכם מוזרה, אז כנראה שאינכם סובלים מהתסמונת ה"מסתורית" שנקראת פיברומיאלגיה (או בעברית "דאבת השרירים"), אשר הינה מנת חלקם של רק כ- 2% מהאוכלוסייה.

כיום נהוג להעריך, כי 95% מהסובלים מהתסמונת הן נשים!

היותה של התסמונת כה נדירה, גורמת לקשיים רבים באבחונה המהיר וכן לכך שחולים רבים נאלצים להילחם על ההכרה במצבם, הן מול הממסד הרפואי והן מול הגופים שאמונים על הסיוע לחולים בשעתם הקשה, ביניהם המוסד לביטוח לאומי.

לייעוץ ראשוני ומיידי ללא התחייבות חייג 077-4060474 לאריק ריביצקי, משרד עורכי דין בבאר שבע ומשרד עורכי דין באשקלון.

אז מהי פיברומיאלגיה?

תסמונת הפיברומיאלגיה מתארת מצב שכיח של כאבי שרירים מפושטים, כאבים בגידים, תשישות, רגישות כואבת במישוש לוחץ בנקודות מסוימות, הפרעות בקשב ובכוח הרצון.

פיברומיאלגיה מוכרת כתסמונת (ולא כמחלה), שכן מדובר באוסף של תסמינים וסימנים המתרחשים יחדיו (סימן הינו מה שמוצא הרופא בבדיקה, תסמין לעומת זאת הוא מה שהחולה מדווח עליו לרופא).

לצערם של חולים רבים בתסמונת, משום שאבחונה אינו נתמך בממצאים של בדיקות רפואיות או בדיקות מעבדה, נוטים החולים בה לסבול מסטיגמה של "רמאים" אשר רק מבקשים להשיג "רווח משני" מהתחזותם לחולים.

גם רופאי המוסד לביטוח לאומי, אשר לרוב הינם רופאים מקצועיים ומנוסים, מייחסים פעמים רבות לחולי התסמונת אלמנטים של "הגזמה" או "האדרה" של מצבם הרפואי, זאת, בין היתר, בשל היעדר הבנה מלאה של חומרת התסמונת והשפעותיה.

למידע נוסף: עורך דין ביטוח לאומי

מה גורם להתפרצות התסמונת?

גם כיום, עדיין לא ידוע כיצד נגרמת התסמונת.

לעומת זאת ידוע, כי קיימת נטייה משפחתית לחלות בפיברומיאלגיה, ומחקרים שונים מצאו סמנים גנטיים הרומזים כי התורשה משחקת תפקיד בהתפתחות של התסמונת.

בימים אלו נערכים מחקרים גנטיים במטרה לזהות את הגנים המעורבים, אולם מסתמן כי אין גן יחיד אשר אחראי להתפרצות התסמונת, אלא קיימת נטייה גנטית אשר מופעלת בתנאים סביבתיים מתאימים.

טראומות גופניות ובמיוחד חבלות צוואריות, נמצאו קשורות מבחינה סטטיסטית לעליית סיכון של התפרצות התסמונת.

גם טראומות נפשיות פתאומיות (מוות של קרוב, מצבי דחק קיצוניים וכו') ומחלות זיהומיות (בעיקר ארוכות וקשות), עשויות להוות טריגר להתפרצות פיברומיאלגיה.

במקרים רבים התסמונת מתפתחת ללא גורם ברור.

יחד עם זאת, יש הקושרים את הסימפטומים לתופעות פסיכולוגיות, וטוענים שמקורם של הסימפטומים הפיזיים הוא נפשי. הספרות המדעית חלוקה בנושא ועל כן גם הטיפולים המתאימים שונים, בהתאם לבעיה הגורמת למחלה.

האם כחולה בתסמונת מגיע לי פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי?

התשובה לשאלה זו איננה חד משמעית, ותלויה במצבו של כל חולה.

למעשה, מדובר בתסמונת תפקודית (פונקציונאלית) העשויה להגביל את תפקוד הלוקים בה באופן משמעותי, אך היא אינה גורמת לנכות הנראית לעין.

חשוב לדעת, כי תקנות המוסד לביטוח לאומי אינן מקנות אחוזי נכות בגין פיברומיאלגיה, אלא רק בגין הפרעה תפקודית לה התסמונת גורמת.

לפיכך, ייתכן ולחולה אחד לא יקבעו אחוזי נכות ע"י הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ולחולה אחר כן, זאת מאחר ומצבו התפקודי קשה יותר.

על מנת לקבל גמלה חודשית קבועה מהמוסד לביטוח לאומי, יש להשיג לפחות 60% נכות צמיתה כתוצאה מצירוף כל המחלות מהן סובל אדם, לרבות פיברומיאלגיה.

אפשרות נוספת, הינה השגת 40% נכות צמיתה ובתנאי שאחת הבעיות הרפואיות של החולה המרכיבות את "סל" 40% הנכות מזכה אותו בלפחות 25% נכות.

 לייעוץ ראשוני ומיידי ללא התחייבות חייג 077-4060474 לאריק ריביצקי, משרד עורכי דין בבאר שבע ומשרד עורכי דין באשקלון.

מהי הגמלה החודשית המגיעה לי מהביטוח הלאומי כחולה פיברומיאלגיה?

חולה אשר השיג את אחוזי הנכות הנ"ל, יעבור לשלב השני אשר במסגרתו תקבע דרגת אי הכושר שלו- אשר לפיה מחושבת הגמלה החודשית לה יהיה זכאי.

דרגת אי-הכושר, המוגדרת באחוזים, מבטאת באיזו מידה (מלאה, חלקית או בכלל לא) איבד נכה את כושרו לעבוד ולהשתכר.

לעקרת בית, לעומת זאת, נבדק כושרה לתפקד במשק הבית.

אדם יהיה זכאי לקצבת נכות רק אם תיקבע לו דרגת אי כושר.

הגורמים העיקריים המשפיעים על דרגת אי-הכושר הם הנכות הרפואית וחומרתה, השכלה, מקצוע וניסיון תעסוקתי.

לייעוץ ראשוני ומיידי ללא התחייבות חייג 077-4060474 לאריק ריביצקי, משרד עורכי דין בבאר שבע ומשרד עורכי דין באשקלון.

קיימות 4 דרגות למידת אובדן הכושר: 60%, 65%, 74%, ו-100%, כאשר דרגת אובדן הכושר בשיעור של 100% מזכה את האדם בסכום הקצבה המרבי.

 סכום קצבת הנכות החודשית, יהיה בהתאם לדרגת אי-הכושר שנקבעה לנכה:

  • דרגה מלאה (100% או 75%) – קצבה חודשית מלאה בסך  2,342 ש"ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 74% – קצבה חודשית חלקית בסך  1,733 ש"ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 65% – קצבה חודשית חלקית בסך  1,522 ש"ח .
  • דרגה חלקית בשיעור 60% – קצבה חודשית חלקית בסך  1,405 ש"ח .

קצבה חודשית נוספת תשולם לנכה, נוסף על הסכומים הרשומים למעלה, אם נקבעה לו דרגת אי-כושר מלאה, ונכותו הרפואית נקבעה ל-50% לפחות, ואינו שוהה במוסד.

סכום הקצבה החודשית הנוספת הוא בהתאם לאחוז הנכות הרפואית שנקבעו לנכה:

  • נכות רפואית בין 50% ל-69% – סכום התוספת הוא 252 ש"ח .
  • נכות רפואית בין 70% ל-79% – סכום התוספת הוא 306 ש"ח .
  • נכות רפואית מעל 80% – סכום התוספת הוא 372 ש"ח .

***

לאור מורכבותה של תסמונת הפיברומיאלגיה, העובדה כי היא נדירה ואינה מוכרת דיה בממסד הרפואי והחולים בה סובלים לעיתים קרובות מאי הכרה מספקת מהרופאים ומהביטוח הלאומי, אנו ממליצים להיוועץ עם עורכי דין העוסקים במיצוי זכויות מול הביטוח הלאומי בטרם מוגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי או ערעור על החלטת וועדה רפואית.

***

אריק ריביצקי, משרד עורכי דין בבאר שבע ומשרד עורכי דין באשקלון, מעניק ייצוג וסיוע משפטי למבוטחי המוסד לביטוח לאומי, מימוש זכויות רפואיות וייצוג בוועדות הרפואיות.

לייעוץ ראשוני ומיידי ללא התחייבות חייג 077-4060474 לאריק ריביצקי, משרד עורכי דין בבאר שבע ומשרד עורכי דין באשקלון.

תגיות:

עורכי דין בבאר שבע, עורכי דין באשקלון, פיברומיאלגיה, עורכי דין פיברומיאלגיה בבאר שבע, עורכי דין פיברומיאלגיה באר שבע, פיברומיאלגיה עורכי דין בבאר שבע, פיברומיאלגיה עורכי דין באר שבע, עורכי דין ביטוח לאומי באר שבע, עורכי דין ביטוח לאומי באשקלון, עורכי דין ביטוח לאומי בבאר שבע, עורכי דין ביטוח לאומי אשקלון, ביטוח לאומי עורכי דין בבאר שבע, ביטוח לאומי עורכי דין באר שבע, עורך דין פיברומיאלגיה באר שבע, עורכי דין בבאר שבע, עורכי דין באר שבע, עורכי דין באשקלון, עורכי דין אשקלון, עורך דין בבאר שבע, עורך דין באר שבע, עו"ד בבאר שבע, עו"ד באר שבע, עורך דין באשקלון, עורך דין אשקלון, עו"ד באשקלון, עו"ד אשקלון, עו"ד בב"ש, עורכי דין נזיקין בבאר שבע, עורכי דין בבאר שבע נזיקין, עורכי דין באשקלון נזיקין, עורכי דין אשקלון נזיקין, עורכי דין נזיקין באשקלון, עורכי דין תאונות באשקלון, עורכי דין ביטוח לאומי באשקלון, עורכי דין ביטוח לאומי אשקלון, עורכי דין משרד הביטחון אשקלון, עורכי דין משרד הביטחון באשקלון, עורכי דין רשלנות רפואית באשקלון, עורכי דין רשלנות רפואית אשקלון, עורכי דין באשקלון רשלנות רפואית, עורכי דין אשקלון רשלנות רפואית, עורכי דין רשלנות רפואית שיניים, עורכי דין באשקלון רשלנות רפואית שיניים, עורכי דין באשקלון רשלנות רפואית בשיניים, עורכי דין באשקלון רשלנות רפואית רופא שיניים, עורכי דין באשקלון רשלנות רפואית של רופא שיניים, מימוש זכויות, מימוש זכויות רפואיות, מימוש זכויות בבאר שבע, מימוש זכויות באר שבע, מימוש זכויות רפואיות בבאר בע, מימוש זכויות רפואיות באר שבע, מימוש זכויות אשקלון, מימוש זכויות באשקלון, מימוש זכויות רפואיות אשקלון, מימוש זכויות רפואיות באשקלון

לשיחת ייעוץ ראשונית ותיאום פגישה, חייג 077-4060474 לעו"ד אריק ריביצקי עורכי דין בבאר שבע ועורכי דין באשקלון בראשות עו"ד אלעד דנוך.

חושבים שזה יכול לעניין מישהו נוסף?

שיתוף בפייסבוק
WhatsApp
שיתוף בטוויטר
שיתוף בלינקדאין
Email